projekty » renovace transmisní hřídele a stavba mramorového rozvaděče

Renovace transmisní hřídele a stavba mramorového rozvaděče


Koncept a provedení transmisních pohonů jsem vždy obdivoval, protože společně s parním strojem jsou pro mne symbolem průmyslové revoluce, tedy doby, která mne nepřestává fascinovat. Když se naskytla příležitost získat malou transmisní hřídel, neváhal jsem. Ve finále vznikla velice stylová industriální dekorace venkovního posezení a příjemné místo k relaxaci.

Doprava a původní stav transmisní hřídele

Transmisní hřídel bylo vzhledem k její délce poměrně komplikované odvézt v normálním osobním autě, ale vyřešila to demontáž zadních sedadel a sedadla spolujezdce. Celý získaný komplet se skládá ze dvou hnacích řemenic o průměru 50cm, jedné hnané řemenice o průměru 20cm, dvou ložiskových domečků a samotné, 3 metry dlouhé hřídele. Hmotnost celku odhaduji na 80Kg a zhotovení někdy okolo počátku minulého století. Hnací litinové řemenice mají totiž ještě šípová ramena, což bylo z důvodu odstranění vnitřního pnutí materiálu, nikoliv jako okrasný prvek. Když se v pozdějších letech zdokonalila slévárenská technologie, tak tento prvek zcela vymizel. Ložiska jsou zde valivá, od firmy RST. Jejich mazání je řešeno klasickými Staufferovými maznicemi.
obrazek obrazek obrazek obrazek

Renovace a montáž

Jako první krok jsem se pokusil celý komplet rozebrat. Po letmém obroušení koroze se mi podařilo z hřídele sejmout všechny řemenice i ložiska. Ložiskové domečky jsem nejdříve zbavil nánosů hmoty, která zde vznikla spojením mazací vazelíny a nečistot. Od koroze pískováním očištěné součásti jsem poté opatřil základní barvou, protože jsem hřídel hodlal umístit venku. Konkrétně pod nově vznikající pergolou. Jedno ložisko jsem ukotvil k plotovému sloupku, druhé spočívá na vlastním podpůrném trámku. Dobře vyčištěná a namazaná ložiska se mi podařilo usadit do ideální roviny. Díky tomu se hřídel na jedno manuální roztočení dokázala volně dotáčet celých 7 minut! Ve finále jsem celý komplet opatřil decentním černým nátěrem.
obrazek obrazek obrazek obrazek
obrazek obrazek obrazek obrazek

Stavba repliky mramorového rozvaděče

Dalším stádiem projektu byla stavba repliky mramorového rozvaděče pro pozdější ovládaní pohonu. Při volbě součástek a jejich rozvržení jsem dbal na co největší autentičnost oproti originálním dobovým rozvaděčům. Součástky pro stavbu jsem cíleně sháněl po bazarech a inzerci. Následně jsem všechny mírně zrenovoval a dle vlastního návrhu jimi osadil na zakázku připravenou mramorovou desku. Celý rozvaděč, vzhledem k venkovnímu umístění, pracuje s bezpečným napětím 24V. Vláknový voltmetr i po více než 100 letech měří stále přesně. Pro ovládání připravovaného pohonu (elektromotor 24V s převodovkou) slouží vypínač v pravé části a reostat k regulaci otáček. Na rozvaděči nechybí ani žárovka pro osvětlení a klasické pojistky.
obrazek obrazek obrazek obrazek
obrazek obrazek obrazek obrazek

Elektroinstalace mezi rozvaděčem a plánovaným elektromotorem pohonu

S propojením rozvaděče s plánovaným pohonem jsem si skutečně vyhrál. Použitím historických porcelánových izolátorů a průchodek s frézovanými podložkami jsem se snažil co nejvíce přiblížit stylu vůbec prvních elektroinstalací, které se kdy dělaly.
obrazek obrazek obrazek obrazek

Renovace elektromotoru a výroba skutečného pohonu

Projekt jsem zakončil osazením pohonu celého kompletu. Podařilo se mi sehnat krásný historický elektromotor Křižík. Stáří odhaduji na polovinu 20. let minulého století. Vzhledem k tomu, že jsem chtěl udržovat transmisi v rozumných otáčkách, tak jsem se tento elektromotor rozhodl použít pouze jako maketu. Skutečný pohon obstarává stejnosměrný 24V elektromotor s převodovkou, který je schovaný v podstavci. Tento podstavec jsem se snažil vyrobit také ve starém stylu, proto působí dojmem nýtované konstrukce. Nýty jsou ve skutečnosti vratové šrouby a konstrukce je svařovaná. Komplet Křižík - transmise je tedy poháněn tímto schovaným elektromotorem, jehož otáčky jsou pohodlně řízeny reostatem na mramorovém rozvaděči.
obrazek obrazek obrazek obrazek
obrazek obrazek obrazek obrazek

Finální podoba celého díla

Komplet transmisní hřídele, elektromotoru a mramorového rozvaděče tvoří nejen stylovouu dekoraci vekovního posezení, ale rovněž přesně vystihuje mojí velikou oblibu k historické technice tohoto druhu.
obrazek obrazek obrazek obrazek